Rozměr balíku je důležitý proto, že může mít vliv na konečnou cenu dopravy – anebo se může stát, že určitý rozměr odmítne dopravce převézt.
Lze se setkat s počítáním volumetrické váhy (nebo také objemové hmotnosti). Zjednodušeně je volumetrická váha přepočet, kolik místa, balík zabere. Objemová hmotnosti se u kurýrních přeprav počítá ve většině případů z rozměrů balíku: šířka x délka x výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Tu vyšší dopravci účtují.
Dalším způsobem je tzv. obvodová délka, která se vypočítá z rozměrů balíku: 2x výška + 2x šířka + délka v cm. Obvodová délka by pak u většiny přepravců neměla překročit 300 cm. Pokud ano, vystavujete se při nejlepší příplatkům, v tom horším případě nedoručení zásilky. Někteří z dopravců mají omezení na reálnou váhu balíku do 40 kg.
Proč to dopravci dělají? Jedná se o způsoby ochrany kapacit, ale i technologií využité na překladištích. Např. dlouhé profily typu 250 cm automatika vytřídí sama velmi těžko.
Cenová politika na rozměrnější zásilky můžem být pro odesílatele díky ceníku dopravce a příplatkům ještě daleko složitější a administrativně náročnější. Proto je u rozměrnějších zásilek lepší předem brát v úvahu i rozměry, abychom později nemuseli řešit vysoké náklady na zasílání.
U nás v Der Kurieru počítáme na dopravu do Německa volumetrickou váhu 5000, rozměrově jsme omezeni velikostí aut (dodávky), příplatek máme do Německa jeden a přehledný, na překladištích nám třídí lidé s pomocí technologií.
|