<span>Jednoduchost</span>žádná zbytečná administrativa

Jednoduchostžádná zbytečná administrativa


Jen stručný ceník bez složitých příplatků. Cenu za přepravu spočítáte snadno sami.

<span>Rychlost</span>zítra do 12:00 doručeno

Rychlostzítra do 12:00 doručeno


K zákazníkovi dorazí zboží stejně rychle, jako byste sídlili v Německu.

<span>Cena</span>jako za přepravu po Německu

Cenajako za přepravu po Německu


Žádné další příplatky za překročení neexistující hranice, ani další navyšování ceny za přepravu.

Smysl konkurence Bolt vs Uber? Jsou inovace v logistice vůbec potřeba?

Celkově Ubereats odchází z 8 trhů: Egypt, Saudská Arabie, UAE, Honduras, Rumunsko, Ukrajina, Uruguay a ČR.

A důvod? Mimo jiné vysoké náklady na last-mile delivery a velká konkurence. Ale i velký pokles po poptávce klasických služeb Uberu a tím pádem další zhoršení výsledků Uberu. Uber sází na dlouhodobou vizi více, než na současné výdělky. Díky situaci s Kovidem potřebují chránit cash, aby „vydrželi“ delší dobu. Na druhou stranu, služby v těchto zemích představují 1% celého obratu Uberu. Což pro celková čísla není nic zásadního.

Ukazuje to ale na jednu zajímavou stránku trhu. Tím je udržitelnost různých inovací a startupů. Mnoho těchto projektů je postavené na dlouhodobé vizi pro investory – investujte nyní spoustu peněz a do budoucna budeme mít velkou část trhu / unikátní službu. Což můžeme přeložit i tak, že je nyní potřeba napumpovat do těchto firem obrovské zásoby hotovosti a pálíme ji pro budoucnost. Ale zatím se i ukazuje, že část startupů failuje v tom donést uspokojivá čísla a i díky současným opatřením může narůstat nejistota (WeWork). Koukněme např. na boj Bolt vs Uber – nic je neodlišuje, mezi sebou bojují pouze cenou. To platí investoři, kteří dotují řidičům už ne tak valně zaplacené jízdy. A víme, kam vedou cenové války – jediný vítěz je na nějaký čas zákazník. Firma, která má méně „cashe“ a stejný produkt/službu pomalu krvácí, až jednou musí dojít ke změně nebo konci. Ještě mě napadá paralela mezi Boltem a Uberem a kolegové prominou. Ale jaký vlastně zásadní rozdíl vnímáte mezi DPD a GLS? DHL a UPS? …

I u nás se na trhu v poslední době objevilo v rámci Kovidu spousta změn v last-mile delivery. Nechci firmy přímo jmenovat, ale určitě je každý pozná. Též nechci říkat, jak to je, nebo jak to bude do budoucna. Nemám inside informace a realita bývá zpravidla daleko složitější, než se na první pohled může zdát. Co ale mám, jsou zkušenosti z trhu dopravy. A pro nás jednoznačně platí (určitě i jinde): nižší ceny = nižší marže = tím větší tlak na efektivitu. Jakýkoliv prostoj řidičů nebo strojů (aut) se dá považovat za neefektivní (pokud tedy mám dostatečnou kapacitu ve zbylém řetězci, ale to je na jinou debatu) = řidič ani auto v tu chvíli nevydělávají. Řidiči musíme zaplatit mzdu, na auto musíme zaplatit pojištění, leasing, údržbu… to nejsou zanedbatelné náklady. A na druhé straně máme koncového zákazníka, který je velmi citlivý na cenu. A já velmi obdivuji, jak nejedna firma dokázala rychle zareagovat na změnu situace na trzích a nabídla na trhu taxíkům alternativní způsob výdělku. Ale někde jsem četl, že pokud taxík nahradí “doručení” lidí doručováním balíků, vydělá méně, než když jezdí s lidmi. A taktéž zde máme stránku nákladů – leasovat Oktávku, je finančně náročnější, než malý městský pickup. Na druhé straně žádat za express delivery víc, než se žádá teď, je utopie. Tento segmentu trhu tady vždy byl a zajišťovali ho klasické kurýrní služby. Výborných zlepšením je díky technologiím možnost takovou službu jednoduše objednat. Díky další firmě mám tu možnost objednat si dvě lahve svého oblíbeného nápoje, přijede do hodiny, bez minimální objednávky a zdarma! Do doby před Kovidem nepředstavitelné. Co je ale pro mě na této celé úvaze podstatné: nevěřím, že to příliš změní chování koncového zákazníka. Nejsme ochotní platit „majlant“ za express delivery – vše pro nás má nějakou hodnotu (pomineme ten segment, kde je to opravdu potřeba). A na druhé straně stojí pro firmy nějaká nákladovost a udržitelnost.

Vítězem může být ten, kdo najde (našel) řešení na straně koncových zákazníků (služba) – prodejců (cena) – a své firmy (náklady).

Ale jedno je jasné: bez toho, aniž bychom to zkusili, se nikam nepohneme. To je nezbytná část evoluce. Z mé strany obdivuji, všechny firmy, které tak rychle přináší změny. Protože je to  sakra náročné.

Autor: Přemysl Lukeš