<span>Jednoduchost</span>žádná zbytečná administrativa

Jednoduchostžádná zbytečná administrativa


Jen stručný ceník bez složitých příplatků. Cenu za přepravu spočítáte snadno sami.

<span>Rychlost</span>zítra do 12:00 doručeno

Rychlostzítra do 12:00 doručeno


K zákazníkovi dorazí zboží stejně rychle, jako byste sídlili v Německu.

<span>Cena</span>jako za přepravu po Německu

Cenajako za přepravu po Německu


Žádné další příplatky za překročení neexistující hranice, ani další navyšování ceny za přepravu.

Jak současná situace mění doručení zásilek a co dál?

Dnes 1. dubna, kdy píši tento článek, je to 3. týden od zavedení přísnějších opatření ze strany vlády. Pamatuji si to dobře, jedno z prvních opatření bylo uzavření hranic a vymezení nouzových hraničních přechodů. Situace byla zprvu nepřehledná – nebyly dostatečně jasně definované výjimky pro přechod hranic. Média nepřesně informovala, že bude povolena mezinárodní kamionová přeprava. Což není náš případ. Nakonec se mi během dvou dnů podařilo dovolat ČESMAD Bohemia a Ministerstvo dopravy, kde jsem se dobral přesnějších informací. Výjimka je na dopravu bez rozdílu na typ auta. Pro mě je 11. březen takový pomyslný start, který u nás vyústil v dnešní situaci. A jak nám Koronavir za tu dobu mění logistiku a život u nás?

1.      Jak to nyní vypadá v #ecommerce?

Naše firma se pohybuje hlavně na poli B2B přeprav. Ale i s ecommerce máme své zkušenosti. Zatím víme, že trh ecommerce se do „propadu“ neřítí. Neříkám, že všechny eshopy fungují jako dříve. Ale u některých subjektů lze pozorovat průběh bez změn či i nárůst. Je to logické – lidé méně nakupují v obchodech a více objednávají domů. Doručení přímo domů je nyní více oblíbené oproti pickup pointům, než to bylo před 3 týdny. Můžeme pozorovat určitá zpomalení doručení, díky větším objemům. Změna proběhla i v doručení – lidé nestvrzují, že si zásilku přebrali. Kurýr dá většinou zásilku před dveře, zkoukne že si ji daná osoba vzala… a odjíždí.

2.      Jak to nyní vypadá v sektoru #b2b?

Průmyslový sektor je naše větší část zákazníků. Velkou část z našich zákazníků tvoří distributoři, výrobci nebo tiskárny. Víme, že průmyslový sektor zasáhl v 4. týden v březnu pokles cca o 15-20%. A moje predikce je, že se bude propad prohlubovat. Pokud bude společnost fungovat v podobném režimu dále. Stejně jako v ecommerce  průmyslový sektor přistoupil k tomu, že zákazníci nemusí stvrzovat doručení. Je to ze strany zákazníků i odmítáno – chápu, lidé mají strach. Ale např. od ecommerce, kde hodnota balíků není tak vysoká, v průmyslové logistice můžete převážet daleko hodnotnější balíky. V případě, že se se zásilkou něco stane a je vyšší hodnoty, pojišťovnu zajímá potvrzení o doručení – to je základ, který musí být vždy. Firmy většinou pouští kurýry do části svých provozů, kde se zásilky nakládají. 100% firem nyní požaduje nošení ochranných pomůcek, jinak nás nenechají naložit nebo doručit. To je dobře.

3.      Logistika v širších souvislostech?

Průmysl stále tvoří obrovskou část naší ekonomiky, ačkoliv není tak často zmiňován jako ecommerce sektor. Propady v průmyslu znamenají méně peněz lidem, méně peněz v ekonomice a tím pádem menší útraty. To se na celém koloběhu začne promítat i směrem do retailu a ecommerce. A zpět zase do průmyslu. Je to takový začarovaný kruh. Výroby se zastavují, mezinárodní obchod ochladl a v důsledku toho spousta dopravců už též o práci přišlo. A u těch menších není jiná situace, než v gastronomii. Dopravci musí platit své lidi, leasingy a nájmy. Stejně tak to není obor, který by generoval přebytek cashe, tudíž o velkých rezervách to není. Bezúročné půjčky v podobě splatnosti 60-90 dní jsou ve spediční dopravě normální.

4.      Co dál?

Každý se pohlíží směrem na to, kdy bude konec? A co kdybychom to neohraničili? Taková situace tady prostě je, nastala, bude trvat a někam se vyvine. A popravdě si nemyslím, že někdo bude momentálně umět odhadnout vývoj do budoucna a dopad na jednotlivé trhy, firmy a naší společnost. Na to je v tom již moc proměnných. Věřím, že i velcí online obchodníci s jídlem mají sofistikované softwary ohledně forecastů, odhadů pro zásobování se zbožím…. Ale ty přesto teď tak nějak nefungují. Prostě jsou dost vykoupení, spoustu věcí chybí. Nejde o to „forecastovat“ přesně budoucnost, ale nastavit mechanismy jak se přizpůsobit. Protože taková je prostě situace a pravděpodobně bude trvat déle, než si chceme připustit. A ta doba bude na určitý úsek prostě „nový normál“, který se vyvine dál.

A velmi důležité, co jsem nezmínil: nezapomeňme na nás samotné. Naše fyzické a psychické zdraví. Proto přeji všem především zdraví, pevnou vůli a positivní pohled.

Autor: Přemysl Lukeš