<span>Jednoduchost</span>žádná zbytečná administrativa

Jednoduchostžádná zbytečná administrativa


Jen stručný ceník bez složitých příplatků. Cenu za přepravu spočítáte snadno sami.

<span>Rychlost</span>zítra do 12:00 doručeno

Rychlostzítra do 12:00 doručeno


K zákazníkovi dorazí zboží stejně rychle, jako byste sídlili v Německu.

<span>Cena</span>jako za přepravu po Německu

Cenajako za přepravu po Německu


Žádné další příplatky za překročení neexistující hranice, ani další navyšování ceny za přepravu.

“A kolik to stojí?”​

Tento víkend jsem měl možnost se z pohledu vystavujícího zúčastnit veletrhu Czech Online Expo. Pro ty, kdo nevědí: jedná se expo, které je zaměřené na online / ecommerce trh. Z řad dopravců nás tam bylo 5 + logistické a skladovací služby. Naše firma před několika lety na trhu začínala v sektoru b2b – tam již máme hodně zjištěného a i solidní základnu zákazníků. Ano, i z ecommerce sektoru stabilní zákazníky máme, ale jejich poměr je vůči průmyslovým firmám v našem portfoliu nižší. Proto jsou mé zkušenosti spíše z b2b sektoru a v rámci ecommerce se stále velmi učím.

V ecommerce jsem zjistil, že obecně za dopravu není chuť moc utrácet. Doprava je braná jako nutné zlo a tlak na cenu je zde velmi velký. Co mě osobně zaskočilo je, že většina rozhovorů na našem stánku začínala větou: “A kolik to stojí?”. Mě je naprosto jasné, že cena za dopravu je pro ecommerce důležitá. Též se naše služba může na první pohled zdát o něco dražší, než u ostatních dopravců, proto možná ta otázka přicházela tak brzo. Přece jenom vyzvednout zásilku odpoledne a doručit zítra dopoledne po celém Německu nedělá každá firma. Ale tím, že začátek konverzace velmi často začínal otázkou, kolik služba stojí, jsem z toho měl takový pocit oseknutí služby na nutný náklad: “který bohužel musím dopravci zaplatit”. Dobře, to je koneckonců nějaká realita, kterou musíme jako dopravce pochopit / akceptovat a umět na ni reagovat nebo ne. A také – předně ten tlak vychází od koncového zákazníka a třeba i od hodnoty zboží.

Třeba to vidím špatně, ale…

Na veletrhu bylo nejvíce firem ze světa internetu a marketingu. Nabízeli velmi sofistikovaná řešení, pravděpodobně i velmi efektivní. Spousta různých řešení, jak prodat více, jak zákazníka více “trackovat”, jak věc co nejvíce zefektivnit a automatizovat, jak zákazníka co nejvíce zaujmout, jak prodat co nejlépe. Jak udělat co nejhezčí obal. Zkrátka spousta různých řešení, která určitě nebudou cenově nedostupná, ale ani nejsou levná. A když vidím ten kontrast, kolik energie a prostředků jsou firmy ochotni utratit za služby na marketing, analýzy a různé jiné formy know-how. Od zaujmutí zákazníka, přes jeho příchod na eshop, na objednávku, k následnému zabalení, vychystání zboží a nakonec ….následné doručení. Pak mě napadá, proč je ten náklad u dopravy tak často vypichován jako první? Pro mě je to jeden z velmi důležitých článků řetězce od zaujmutí zákazníka, až k dodání zásilky k zákazníkovi. Respektive je to ten článek, který kolikrát i přijde do osobního kontaktu se zákazníkem. Zároveň je to i služba, co Vám může velmi ovlivnit spokojenost nebo nespokojenost Vašeho zákazníka. Dokonce to může být i konkurenční výhoda, kterou ecommerce může podpořit svou prodejnost. Některé ze známých firem na tom koneckonců své konkurenčních výhody už staví.

Ono to samozřejmě není černobílé.

Ne všichni balíkoví dopravci / kurýři oboru dělají dobré jméno, ale vidím tam jednu paralelu. Většinou čím levnější služba, tím horší servis (více naštvaných zákazníků) – počítám momentálně doručení “door2door”. Stejně tak eshop, který stojí jen na nejnižších cenách, asi nebude mít dlouhé trvání. Případně získá tržní podíl a nabídne se ke koupi.

Na konec bych rád uvedl rozhovor mého kolegy Standy se zájemcem u stánku. Kolega zájemci vysvětloval: “pokud budete chtít, můžeme u Vás vyzvedávat pravidelně třeba okolo 15. hodiny. Záleží jaké dispozice máme na Vaší oblasti, to bychom zjistili”. Načež ho zákazník přerušil: “to mi netvrďte, nikdo nedojede na domluvený čas. Dopravce si u mě vyzvedává, kdy se mu zachce a nikdy nic nedodrží. My to raději vždy vozíme přímo na depo”. Ano, my to fakt umíme – v pražském provozu a při špičce je to občas náročné. Ale umíme to. Nicméně jsme možná v některých případech o malinko dražší.

Osobně bych měl jedno přání: hledejte cesty, jak působit efektivně, hledejte cesty i jak získat pro Vás a Vaše zákazníky cenově výhodnější přepravu. Ale neberte přepravu jen jako nutné zlo. Zkuste Vašeho dopravce vnímat více jako partnera, který Vám usnadní doručení Vašemu zákazníkovi.

Autor: Přemysl Lukeš